سپید صنعت نگین آسیا

031-33204644
09013771927 09308971927 09923590998
info@sepidsanat.com

گالوانیزه چیست ؟

با توجه به اقلیم آب و هوایی و میزان رطوبت دما در مکان های مختلف ساختمانی و صنعتی، انتخاب نوع گالوانیزه یکی از موارد مهم به شمار می رود و  با توجه به شرایط آب و هوایی در ماندگاری و دوام  تعیین کننده خواهد بود..

در این مقاله ، ما انواع گالوانیزه را به همراه  جنس محصولاتمان به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین انتخاب را با حفظ استانداردهای موجود داشته باشید.

کلیه محصولات ما از جمله سینی کابل  نردبان کابل و متعلقات آنها و همچنین چنل و ریل در دو نوع گالوانیزه فابریک یا به اصلاح عامیانه ورق سفید یا به عبارتی دیگر گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم ( آبکاری گرم ) تولید میشود.

با توجه به سفارش مشتری و در برخی موارد برای استحکام بیشتر نوع گالوانیزه، گرم یا فابریک مشخص میشود. البته ضخامت ورق و طول شاخه ها در هرکدام از گالوانیزه ها متفاوت است. در برخی موارد بعضی از محصولات به دلایلی چون استحکام بیشتر، چند قطعه بودن و یا ضخامت 2 میلیمتر و بیش از 2 میلیمتر، فقط ازجنس گالوانیزه گرم تولید می شوند.

انواع گالوانیزه

برای درک بهتر این مطلب و شناخت انواع گالوانیزه به تعریف علمی می پردازیم.

با وجود مقاومت سازه های فولادی در برابر آسیب هایی مانند سیل، زلزله و آتش سوزی در برابر رطوبت آسیب پذیر هستند و همین امر معماران و مهندسین و صنعت گران را بر آن داشت که با پوشش دادن مانع زنگ زدن آن ها در طولانی مدت شوند.

ورق‌های گالوانیزه با کاربرد فراوان در صنایع متفاوت به دلیل پوشش خاص خود، دچار زنگ‌خوردگی نمی‌شوند؛ همین امر باعث شده تا این ورق‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار باشند. اما مقاومت ورق گالوانیزه هم با توجه به مراحل تولید و ساختار آن در برابر رطوبت  متفاوت است و همین امر تعیین کننده استاندارد استفاده از نوع گالوانیزه در محصولات تاسیسات برق خواهد بود.

 

گالوانیزه چیست؟

فرآیند محافظت ورق فولادی توسط فلز روی را گالوانیزه کردن آن می نامند.

معمولا فولاد و آهن، از عناصری هستند که دچار خوردگی، زنگ‌زدن و در نهایت تضعیف و فروریختن می‌شوند. امروزه راه‌های مختلفی برای محافظت از سازه‌های فولادی در این مشکل وجود دارند. فولاد گالوانیزه یکی از همین روش‌ها و اغلب بهترین روش برای اکثر سازه‌های فولادی محسوب می‌شود

اگر ورق فولادی را با فلز «روی» پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. اگر پوشش روی از بین رود یا حتی شکسته شود، این ورق به هیچ وجه زنگ نخواهد زد؛ استفاده از این ورق‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند، به همین دلیل قیمت ورق گالوانیزه اهمیت زیادی دارد و در قیمت محصولات ما اثرمستقیم می گذارد.

کلیه محصولات فلزی را می‌توان از دو طریق در برابر زنگ‌زدگی مقاوم کرد: اگرچه هر دو روش پوشش فولاد با فلز روی است ولی در نهایت دو محصول متفاوت تولید می‌شود. و محصولات شرکت سپید صنعت نگین آسیا از دو نوع گالوانیزه فابریک یا گالوانیزه گرم تولید می شوند.

 

انواع گالوانیزه

 Galvanized Steel گالوانیزه فابریک

این نوع گالوانیزه به عبارت علمی الکتروپلات ( الکتروگالوانیزه ):

پوشش‌های الکتروگالوانیزه به وسیله اعمال محلول فلز سولفات روی یا سیانید بر ورق‌ها و نوارهای فولادی به وسیله برق ساخته شده‌اند. در این روش، ضخامت پوشش بسیار کمتر از روش گالوانیزه گرم بوده اما دارای سطح صاف‌تری است. در الکتروگالوانیزه پوشش محافظ سبک و نازک‌ می‌باشد و می‌توان ضخامت آن را به طور دقیق کنترل کرد.                                                                                                                                      )HOT-DIP-Galvanizingروش حرارتی یا گالوانیزه گرم  (

روش حرارتی یا یعنی فرو بردن آهن یا فولاد در مخزنی از مذاب فلز روی (به منظور پوشش‌دهی را گالوانیزاسیون با روش غوطه‌ وری گرم می‌گویند. پس از غوطه‌ور کردن فولاد در حمام فلز روی مذاب شده و خنک شدن آن، فولاد و روی به سختی به یکدیگر چسبانده می‌شوند و یک پوشش محافظ بر روی فولاد ایجاد می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این فولادهای گالوانیزه یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه، پایدار و بادوام برای محافظت از سازه فولادی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی باشد.

گالوانیزاسیون به روش غوطه‌وری گرم از شیوه‌های پرکاربرد و قدیمی در برابر زنگ‌زدگی می‌باشد. محافظت از فولاد با ایجاد لایه‌ای محافظ بر روی آن انجام می‌شود. در این روش فلز روی به عنوان آند قربانی عمل می‌کند، زیرا از آهن فعال‌تر است. باید توجه داشته باشید که شرایط حاکم بر محیط و ضخامت روی بر محافظت از فولاد و آهن به منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی تاثیر به ‌سزایی را ایفا می‌کنند.

گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

 

 

 

 

 

 

 

 

ورق گالوانیزه نامرغوب

در تعیین قیمت در بازار رقابتی امروز و همچنین موضوع پایین آوردن هزینه ها، قیمت ورق های گالوانیزه و هزینه تولید مساله ای است که باید به آن پرداخته شود و تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی محصولات تاسیسات برق میگذارد.

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که قصد خرید ورق و یا یکی از محصولات تاسیسات برق مرتبط با ورق گالوانیزه را داشته اید، از این رو اولین کاری که میکنید از چند شرکت و یا کارگاه های تولید کننده و یا فروشگاه های برق صنعتی قیمت میگیرید. نکته ای که نظر شما را جلب میکند قیمت متفاوت این محصولات خواهد بود.

اگر از ابتدا به دنبال پایین ترین قیمت بازار بوده اید بدون توجه به برند محصول و بررسی محصول از نظر کیفیت آن را خریداری کرده و پروسه خرید شما در اینجای کار تمام شده است. اما اگر مسئول خرید باشید و یا کمی اطلاعات در صنعت برق داشته باشید این موضوع را مد نظر خواهید داشت که کیفیت محصول را هم مورد بررسی و سوال قرار دهید.

پس اولین سوالی که به ذهن یک خریدار باهوش میرسد این است که چرا قیمت ها با توجه به ویزگی های مشخص و یکسان، متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علت چیست؟

محصولات با روش گالوانیزه گرم طی دو مرحله تولید میشوند: به این صورت که طبق ضخامت مورد نظر، ورق های روغنی و سیاه انتخاب میشوند و محصول ساخته میشوند و بعد از مرحله ساخت برای آبکاری گرم و قرار گرفتن در حوضچه های روی ارسال میشوند. هزینه ورق خام اولیه ( سیاه و یا روغنی ) بعلاوه هرینه آبکاری قیمت نهایی محصول را مشخص میکند.

در بررسی قیمت گالوانیزه گرم، قیمت ورق روغنی و سیاه با ضخامت های مختلف را نیز باید تجزیه تحلیل کنیم. ورق روغنی نسبت به ورق سیاه از انعطاف بیشتری برخوردار است و قیمت آن هم نسبت به ورق سیاه بیشتر است.  ورق های سیاه با ضخامت های متنوعی در بازار موجود و متدوال است و همین امر سبب میشود محصولات گالوانیزه گرم ما بر اساس ضخامت 2 میلیمتر تولید شوند.

در صورتی که ضخامت 1.25 و 1.5 میلیمتر مد نظر مشتری باشد از ورق روغنی استفاده میشود.

در محصولات با ورق گالوانیزه فابریک، کیفیت ورق تاثیر بسزایی بر محصول و قیمت محصول میگذارد. هر چقدر ورق استفاده شده در محصول درجه یک باشد قیمت تمام شده برای تولید کننده بیشتر خواهد بود.

توصیه ما این است که برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید کیفیت را در الویت قرار دهید. و قبل از انتخاب با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

مشاورین ما هم منتظر تبادل اطلاعات با شما عزیزان هستند و در این زمینه با شکیبایی به شما پاسخ خواهند داد.

 

سخنی با شما

اکنون میخواهیم محصولات این شرکت را از نوع گالوانیزه بررسی کنیم:

مشتری بر حسب نیاز با توجه به در نظر گرفتن حجم کابل مورد استفاده؛  طبق نظر مهندسین برق و مشاوره با متخصصان ما عرض سینی و یا نردبان کابل، دیواره، تعداد خم و ضخامت ورق را تعیین میکند و نوع گالوانیزه فابریک یا گرم را انتخاب نموده، این چند مشخصه فنی لازمه ی سفارش شماست.

هرکدام ار مشخصه های فنی تعیین کننده یک ویژگی خاص هستند؛ عرض سینی کابل و نردبان کابل را میزان کابل برق مشخص میکند و دیواره سینی و نردبان کابل طبق استاندارد حداقل ( 40 میلیمتر و 60 میلیمتر ) است. در صورتی که به درخواست مشتری بیشتر باشد ما طبق سفارش مشتری ساخت انجام خواهیم داد.

تعداد خم (چهار یا شش) تاثیر بر استحکام سینی کابل خواهد گذاشت به عبارت دیگر شش خم محکم تر از چهار خم است.

مهمترین مشخصه فنی که تاثیر بیشتری بر استحکام میگذارد و تعیین کننده قیمت محصول نهایی خواهد بود ضخامت ورق گالوانیزه است. ضخامت های متفاوتی از 0.6 -0.7 – 0.8 – 1 – 1.25 – 1.5 – 2 – 2.5 میلیمتر در بازار موجود است. علاوه بر میزان ضخامت شرکت های زیادی هستند که ورق گالوانیزه تولید می کنند و با برندهای متقاوتی میتوان ورق گالوانیزه خریداری کرد.

شاید برای شما سوالی مطرح شود که:

 آیا کیفیت ورق های موجود در بازار متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر شما یک شخص مصرف کننده باشید و قصد خرید ورق یا محصولات ساخته شده از ورق گالوانیزه را دارید و یا به تازگی وارد بازار ورق شده اید برای تشخیص کیفیت ورق های شرکت های متفاوت با در نظر گرفتن دو مورد در نگاه اول متوجه تفاوت در کیفیت آن خواهید شد؛ وزن و ظاهر ورق.

البته تشخیص به سادگی نخواهد بود و نیاز به محاسبات و شناخت ویژگی های ظاهری است.

کارخانه های فولاد مبارکه یکی از بهترین تولید کننده ها در سطح خاورمیانه و در جهان است.

محصولات شرکت سپید صنعت نگین آسیا از ورق فولاد مبارکه ساخته میشود و به جرات بگوییم گران قیمت ترین ورق موجود در بازاراست و این بر اساس سیاست های مدیران شرکت برای کیفیت هر چه بیشتر محصولات و حفظ استاندارهای بین المللی برای ایجاد و توان رقابت در بازار های داخلی و به دست آوردن بازارهای خارجی بوده است.

 

با فرمول زیر میتوانید کیفیت ورق گالوانیزه رو با توجه به ضخامت اعلام شده بسنجید.

وزن کل = طول * عرض * ضخامت * 7.85

هر کدام از مقدار خواسته شده را در فرمول بگذارید هر چقدر به مقدار کل نزدیک بود ضخامت ورق در تمام سطح آن یکسان خواهد بود.

 

و اما به اصطلاح بازاری گل هر ورقی متفاوت است و این به مراحل تولید ورق بستگی دارد. با توجه به عکس های زیر میتوانید عیب هایی که در ورق های گالوانیزه یا محصولات تاسیسات برق شامل پوسته پوسته شدن ، زنگ زدن ، برجستگی های نامتعارف و ضخامت متفاوت در سطح یک رول یا یک صفحه ورق است را مشاهده کنید.

 

در صورت هر گونه سول شرکت سپید صنعت نگین اسیا اماده پاسخگویی به سولات شما میباشد شما میتوایند از طریق وتس اپ شرکت با ما درارتباط باشید

برچسب ها :   

مطالب مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید