سپید صنعت نگین آسیا

031-33204644
09013771927 09308971927 09923590998
info@sepidsanat.com

مشخصات نردبان کابل

در این مقاله شما را با برخی مشخصات نردبان کابل که قبل از استفاده و یا خرید باید بدانید آشنا می کنیم.

همانطور که در مطالب قبلی اشاره شده است نردبان کابل به منظور عبوردهی حجم زیادی از سیم و کابل ها, دریک مسیر معین و از قبل تعیین شده استفاده می کنند . عمدتا در مسیرهای عمودی از این ابزار به جای سینی کابل بهره برده می شود.دلیل عمده این استفاده نیز، در راستای  راحت تر محکم کردن انواع کابل به بدنه ی نردبان در مسیرهای عمودی ساختمان می باشد. البته لازم ذکر است که از این ابزار نیز می توانید در مسیرهای افقی که در نظر دارید استفاده کنید. سپید صنعت قصد دارد که در ادامه مطلب در رابطه با مشخصات فنی نردبان کابل به صورت مختصر و مفید توضیحاتی را شرح دهد.

نردبان کابل

 

فواید نردبان کابل چیست؟

کاربرد عمده نردبان کابل نظم دهی و منظم سازی انواع کابل و انواع سیم است که برخی برای این منظور از کاندوئیت ها و سینی کابل نیز استفاده کنند. اما علاوه بر موارد نردبان کابل می تواند مزایای دیگری هم داشته باشد. با بکارگیری این وسیله می توان سیم‌ها را در مقابل انواع خطرات احتمالی اطراف و جوی محافظت نمود، باعث سهولت در نصب، تعمیرات و مراقبت از سیستم کابل‌کشی می شود و بعلاوه طول عمر همه کابل‌های ساختمان را افزایش می دهد. در صنایع پترو شیمی، کارخانه‌های صنعتی و … از نردبان کابل به عنوان یکی از زیر بناهای مهم و اصلی در سیستم برق‌کشی استفاده می کنند.

 

نردبان های کابل را در ارتفاع ها، عرض ها و ضخامت‌های مختلفی عرضه می نمایند که فرد مصرف کننده  بتواند متناسب و بر اساس شرایط و عوامل متنوعی، نردبان کابل مناسب مرتبط را انتخاب نماید. معمولا باید بین نرده‌های نردبان تا ۲۵ سانتی‌متر و بین طول نردبان کابل تا ۲ متر اندازه باشد، که این اندازه را تولیدکننده اساس درخواست و یا سفارش مشتری می تواند تغییر بدهد. درواقع کاربرد نرده‌ها در نردبان کابل بدین صورت است که کابل ها را با استفاده از بست های چنگکی به نرده ها متصل می کنند و این موجب محکم تر شدن کابل ها می شود.

جنس نردبان کابل

 

عموما جنس نردبان کابل را از ورقه های گالوانیزه فابریک، ورقه های گالوانیزه گرم و ورقه های استیل در نظر می گیرند.بنابراین توصیه می شود نردبان‌های کابلی را که در محیط‌های بدون سقف وجود دارند بصورت عایق و آبکاری تولید کنند که بتوان از زنگ زدگی و پوسیدگی آن اطمینان داشته باشید.

 

 

پوشش های نردبان کابل:

یکی از مشخصات نردبان کابل نوع پوشش نردبان است که در نوع کاربرد و ماندگاری آن بسیار تأثیر گذار است.

 

گالوانیزه:

گالوانیزه کردن نردبان کابل یکی از پر کاربردترین پوشش های رایج برای نردبان های کابل، است. زیرا که این پوشش بسیار مقرون به صرفه تر از سایر پوشش ها می باشد.

این نوع پوشش می تواند پوشش خوبی را جهت محافظت در برابر انواع گسترده ای از مواد شیمیایی در محیط به نردبان بدهد .

در صورتی که دستخوش خرابی, خراش یا برش بر روی بدنه شود به شکل خود ترمیمی بوده و آسیبی نخواهد دید.

فولادی که جهت ساخت نردبان کابل مورد استفاده قرار می گیرد با بکارگیری فرآیند الکترولیز و  با غوطه ور نمودن آن ها در *حمام نمک روی* و با استفاده از روی(Zinc)پوشیده می شود.

و جهت محافظت و ایجاد یک پوشش محافظ بر روی با بکارگیری ترکیبی از کربنات، هیدروکسید و اکسید بر روی آن این محافظت را انجام می دهند.

مقاومت محصول در برابر انواع خوردگی ها به صورت مستقیم به میزان ضخامت پوشش و همچنین سختی محیط مورد استفاده نردبان بستگی دارد.

 

 

(۲) پیش گالوانیزه:

پوشش پیش گالوانیزه را به عنوان آسیاب گالوانیزه و یا آسیاب غلتکی گالوانیزه معرفی می کنند.

در این پوشش بعد از عبور محصول از کویل فولاد و از طریق فلز مذاب روی ایجاد می شود.

پس از این مرحله کویل ها را گفته شده را به اندازه های مورد نیاز مصرف کننده می برند و در نهایت می سازند.

 

برخی اوقات معمولا مناطقی در حین ساخت، نظیر نواحی تحت برش و جوش پوشش دهی نمی شوند.

که این نواحی سپس توسط روی پوشانده خواهند شد که به این پوشش به عنوان یک آنود جهت محافظت عمل می کند.

در حین جوشکاری، بخش کوچکی که مستقیما تحت تاثیر گرمای ناشی از جوشکاری قرار گرفته است عاری از هر گونه آلودگی می باشد ولی با این حال در آن ناحیه فرآیند خود ترمیمی ایجاد می شود.

 

 

(۳) گالوانیزه گرم:

بعد از اینکه مراحل ساخت و مونتاژ نردبان کابل طی شد، کل نردبان در حمام فلز مذاب روی غوطه ور می گردد.

در نتیجه بایستی کل سطوح محصول از جمله همه لبه ها، سوراخ ها و مناطق جوش پوشانده شوند.

میزان ضخامت پوشش را براساس مدت زمانی که هر قسمت از نردبان را در حمامی که گفته شد غوطه ور کرد و همچنین سرعت خارج کردن آن مشخص می کنند.

گالوانیزه گرم نردبان کابل بعد از ساخت، موجب ایجاد یک پوشش بسیار ضخیم تر نسبت به فرآیند پیش گالوانیزه می باشد.

 

مشخصات نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل را در سایز های مختلف و بر اساس سفارش مشتری عرضه می شود. مشخصات نردبان کابل بدین صورت است که عرض آن بین ۵۰ میلیمتر تا ۷۰۰ میلی متر قابل ساخت است. همچنین در مورد لبه ها و ارتفاع نردبان کابل عموماً ارتفاع بین ۴۰ میلیمتر تا  ۱۵۰ میلیمتر قابل ساخت است .اندازه نردبان ها به صورت کلی بدین صورت است که حداقل آن با ضخامت ۶/۰ میلیمتر و حداکثر آن ها با ضخامت ۴ میلیمتر تولید و ارائه می گردند.

 

پله ها در نردبان کابل

در زمان ساخت پله های نردبان کابل را معمولاً با حفظ نمودن فاصله ۲۵ سانتی متری نسبت به یکدیگر می سازند اما این امکان نیز وجود دارد که براساس درخواست مشتری هم این فواصل را تغییر دهند. نقش پله ها بدین صورت است که علاوه بر ایجاد استحکام و مقاومت بر نردبان، این امکان را نیز فراهم می کند که بتوان کابل را بر روی نردبان نصب نمود. عموماً توسط بست هایی مخصوص به نام بست چنگکی کابل ها را به پله های کابل  متصل می کنند. به طور معمول و استاندارد، اندازه شاخه های نردبان کابل به اندازه ۲ متر تولید می شوند، اما در مواردی امکان دارد مشتری در درخواست خود اعلام کند ساخت نردبان ها با طول ۳ متر انجام شود، این اقدام را توسط تولید کننده انجام می دهند.

 

متعلقات نردبان کابل

نردبان کابل علاوه بر شاخه های مستقیمی که دارد، شامل انواع و اقسام متعلقات می باشد که این متعلقات عبارتند از قطعاتی مانند : قطعه کاهنده، 3 راهی، 4 راهی، زانوی عمودی. یا( بند )، اتصالات رابط، زانو و یا …می باشد. بعضاً بسته به مکان های نصب نردبان کابل و بالاخص درخواست مشتری، همه قطعات نردبان کابل ملزوم به رنگ آمیزی هستند که در این موارد می توانند رنگ آمیزی نردبان ها را با استفاده از پوشش الکترواستاتیک کوره ای انجام دهند.

برچسب ها :   

مطالب مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید