سپید صنعت نگین آسیا

031-33204644
09013771927 09308971927 09923590998
info@sepidsanat.com

جعبه تقسیم برق

جعبه تقسیم برق رو جزئیات آن
جعبه تقسیم برق درواقع به محفظه ای گفته می شود که نقش حفاظتی در محل اتصال دو یا چند سیم برق و دارای جریان الکتریکی دارد. این میزان از حفاظت به منظور ممانعت از ایجاد آتش سوزی و حفظ ارتباطات مورد اطمینان کاملا مورد نیاز می باشد که بتوان آن ها را در طول سال‌ها حفظ کرد.

جعبه تقسیم در اصل نقش مهمی در سایر اجزای سیستم برق کشی ساختمان‌ دارد. این جعبه را به عنوان جایگاهی جهت تقسیم و انشعاب یافتن سیم های برقی می شناسند که عمدتا شامل دو نوع روکار و توکار تولید و استفاده می شود. جعبه تقسیم برق را از جنس‌های فلز، استیل، آلومینیوم، گالوانیزه و پلاستیک می توان بدست آورد.
وقتی در زمان ساختمان سازی جهت نظم دهی ارتباطات برقی ساختمان از جعبه تقسیم استفاده می‌شود، حل کردن هریک از مشکلات الکتریکی که ممکن است بعدها به وجود آیند، خیلی راحت‌تر انجام می شود. زمانی که برخی از اتصالات برقی را بدون جعبه‌های تقسیم، داخل حفره‌های دیوار یا درون سقف های کاذب یا جاهای پنهانی تعبیه کنند، احتمال بروز مشکلات احتمالی در آینده افزایش خواهد یافت. هر یک از اتصالات برقی باید به طور کامل درون جعبه محافظ قرار گیرد که دسترسی و پیدا کردن آسانتری داشته باشد.

جعبه تقسیم برق از جنس فلز یا پلاستیک

همانطور که گفته شد جعبه‌های تقسیم برق مربوط به اتصالات الکتریکی را از جنس های فلز یا پلاستیک تولید می کنند و سپس با برندها و یا نام های مختلف عرضه می‌کنند. تفاوت در نام جعبه تقسیم ها با جنس های مختلف به دلیل تنوع در اشکال و اندازه‌ است که براساس همین تفاوت ها جهت اهداف مختلف استفاده می کنند. جعبه تقسیم را می توان به سادگی جهت حفاظت از انواع اتصال در سیم‌های چند منظوره استفاده کرد به طوری که در ساختار آن صفحه ای صاف آنرا پوشش می دهد. در برخی موارد از جعبه‌های تقسیم برق جهت خروجی‌ها, سوئیچ‌های دیواری و سقفی استفاده می نمایند. نمونه هایی از جعبه‌های تقسیم برق را به طور خاص به منظور ساخت و ساز جدید تولید می کنند و موارد دیگری را جهت تکمیل فرایند طراحی به کار برده می شود.

 

دلایل اضافه کردن جعبه تقسیم

هیچ فرقی نمی‌کند اگر بخواهید یک خروجی جدیدی را به آشپزخانه ساختمان اضافه نمایید، پنکه ی سقفی جدیدی را نصب کنید، یا اینکه یک مدار جدید را به گاراژ یا پارکینگ خود اختصاص بدهید، در همه این موارد نیاز به یک جعبه تقسیم برق یا جعبه اتصال از هر مدلی وجود دارد. با وجود اینکه برخی از سازندگان خانه‌ یا صاحب خانه ها خودشان قادر به نصب جعبه تقسیم هستند ولی توصیه می‌شود که افراد در زمان نصب یا اضافه نمودن جعبه تقسیم از برق‌کاران باتجربه و مجاز برای این کار استفاده کنند.

دلایل استفاده از جعبه تقسیم برق با اهداف زیر می باشد:

محافظت افراد از تماس مستقیم با سیم‌ها و اتصالات برق

محافظت سیم‌های برق را از ورود آلودگی, گرد و غبار و رطوبت
مانع از جویده شدن سیم‌ها توسط برخی جوندگانی مانند موش می شود
در طبقه بندی برق در واحد‌های ساختمانی بسیار موثر است
در مواقع بروز حادثه مانع از پراکندگی و گسترش آتش سوزی می‌شود.

چهار عامل مهمی که باید در زمان انتخاب یک جعبه تقسیم برق مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:
میزان درجه حفاظت و ایمن بودن جعبه اتصال
روش های قرارگیری و سامان دهی به سیم‌ها در داخل جعبه های اتصال از نظر (نوع و تعداد پایانه ها)
جنس جعبه تقسیم
اندازه و شکل ظاهری جعبه تقسیم برق

اندازه و شکل جعبه های تقسیم
جعبه های تقسیم برق در انواع مختلفی از اندازه و شکل های مختلف تولید و عرضه می شود. به عنوان مثال، در صورتی که شما قصد نصب یک جعبه تقسیم برق در اتصال ترمینال تکی دیوار را دارید، باید این نکته را بدانید که نصب جعبه تقسیم از جنس فولاد و ضد زنگ 4 تایی ایده چندان ایده آل نیست.

جعبه‌های تقسیم برق را در شکل های زیر تولید می کنند:
جعبه تقسیم سقفی
جعبه تقسیم مربع
جعبه تقسیم هشت ضلعی
جعبه تقسیم مستطیلی
جعبه تقسیم گرد

ترمینال‌ جعبه تقسیم چیست؟

ترمینال جعبه تقسیم به نقطه ای در درون جعبه تقسیم گفته می شود که محل اتصال دو سیم با یکدیگر می باشد. اغلب یک جعبه تقسیم برق از ترمینال‌های چندگانه ای تشکیل شده است که از هر خروجی به عنوان نقطه ای جهت اتصال دو سیم متفاوت استفاده می‌شود. در مواردی که سیم‌ها بازهم از عایق پوشانیده شده باشند، قبل از اینکه سیم به ترمینال متصل شود می‌توانید از تعدای سیم‌چین‌های متناسب استفاده نمایید تا عایق‌ها را جدا کنید.

عمده ترین جعبه‌های تقسیم برق از 4 یا 6 ترمینال و یا خروجی تشکیل شده اند. طبق اطلاعات دریافت شده همیشه تعداد دقیق ترمینال‌ها کاملا بستگی به تعداد اتصالاتی که مصرف کننده نیاز دارد ایجاد می‌شوند.

زمان انتخاب کردن یک جعبه تقسیم برق ابتدا اطمینان حاصل نمایید که به اندازه کافی برای هر دو سیم انتخاب شده برای اتصال به ترمینال دسترسی داشته باشید.

با استفاده از هر ترمینال به منظور ایجاد هر اتصال الکتریکی، یک سیم‌کشی را اجرا می کنند. جهت بررسی و اندازه گیری میزان ولتاژ در سراسر اتصال می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. برای اتصال هر کدام از سیم ها در یک ترمینال چند روش مختلف وجود دارد. درواقع نوع ترمینال به نوع اتصال سیم‌ها بستگی دارد:

ترمینال‌های قابل تنظیم توسط پیچ گوشتی: جهت نصب های سریع در نظر گرفته شده‌ است و با پیچ نمودن هر یک از کابل‌ها به داخل منافذ، نصب می‌شوند.
ترمینال‌های پیچی تکی: با استفاده از این ترمینال می توان همه کابل‌ها را به یک نقطه اتصال متصل نمود و سپس با استفاده از یک پیچ متصل نمود.
ترمینال‌های نگهدارنده: نمونه های جدیدی از ترمینال‌ها می باشند که کابل‌ها را به جای متصل کردن به این نوع از ترمینال ها، با فشار دادن وارد می کنند.

اصول نصب جعبه تقسیم برق در ساختمان سازی

سیم کشی برق در ساختمان یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل در ساختمان سازی می باشد. اصولا شرکت‌های پیمانکار مربوط به ادارات برق، اتصالات و سیم کشی‌های برق را تا محل ورودی ساختمان اجرا می کنند.

نکاتی ایمنی مربوط به نصب جعبه تقسیم که باید بدانید:

معمولا جعبه تقسیم های برق را در گوشه‌های دیوارهای بالایی و با رعایت فاصله‌ ی تقریبا 25 تا 40 سانت نسبت به سقف نصب می کنند.
توجه کنید درب مربوط به جعبه تقسیم برق حتما قابل دسترسی شما باشد و به هیچ عنوان سیمی از درون آن خارج نشده باشد.
هیچ یک از سیم هایی که درون جعبه تقسیم هستند به هیچ وجه نباید لخت باشند و همه اتصالات خارجی را بایستی با سوکت مهار کنند.

برچسب ها :   

مطالب مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید