سپید صنعت نگین آسیا

031-33204644
09013771927 09308971927 09923590998
info@sepidsanat.com

تجهیزات سینی کابل

معرفی تجهیزات سینی کابل ونوع  کاربرد آن ها

 

یکی از مزایای مهم استفاده از تجهیزات سینی کابل برای مجریان ساختمان ایجاد شرایط اجرای ساده مسیرهای پر پیچ و خم و طولانی می باشد. به طور کلی می توان گفت که امروزه از سینی کابل به دلیل مشخصه هایی که دارد به عنوان جایگزینی بسیار ایده آل و مناسب لوله های فلزی محسوب می شود. با استفاده از این نمونه از تجهیزات ساختمانی می توان شرایطی را فراهم نمود تا جریان هوا به راحتی در بین کابل ها و سیم های استفاده شده در همه تاسیسات برقی صنایع مختلف و یا ساختمان ها گردش پیدا کند و بدین ترتیب کاهش چشمگیری در احتمال آسیب رسیدن به آنها ایجاد کرد.

 

از طرفی تجهیزات سینی کابل به گونه ای طراحی و تولید شده است که کاملا در مقابل رطوبت محیط مقاوم می باشد و بنابراین می توان از این تجهیزات در محیط های روباز نیز استفاده نمود. اما برای اینکه بتوانند از چنین تجهیزاتی در انواع تاسیسات برقی ساختمان و صنایع مختلف بکار ببرند، بایستی از انواع تجهیزات و اتصالات مختلف استفاده کنند. انواع اتصالات و تجهیزات سینی کابل مشخصه های ویژه ای دارند و هر یک برحسب شرایط و نیازهای خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

متریال تجهیزات سینی کابل

 

به طور کلی باید بدانید که متریالی که در انواع تجهیزات سینی کابل  به کاربرده می شود، از جنس همان متریالی می باشد که در تولید انواع سینی کابل استفاده می شود. عمدتا بدین منظور که بتوانند استحکام سینی کابل های به کار برده شده در تاسیسات برقی ساختمان و یا انواع صنایع را افزایش دهند، جنس پایه ورق های سینی کابل و تجهیزات مربوط به سینی کابل را از نوع ورقه های فولادی در نظر می گیرند. این ورق ها به طور ذاتی در برابر فشار ها و بار های خارجی از خود مقاومت نشان داده و به این ترتیب وزن کابل هایی با مقطع زیاد را تحمل می کنند.

 

نحوه گالوانیزاسیون سینی کابل و تجهیزات به کار رفته در آن

 

عمدتا از سینی کابل و تجهیزات وابسته به آن ها در محیط های روباز مورد استفاده قرار می گیرد به همین علت ورقه های به کار رفته در این نمونه از تجهیزات حتما علاوه بر دارا بودن مقاومت بسیار بالا، در برابر رطوبت هم بایستی از خودشان مقاومت نشان دهند. به طور کلی روش های مختلف در راستای افزایش مقاومت در تجهیزات سینی کابل در مقابل انواع خوردگی وجود دارد ولی مهم ترین و مؤثرترین آن ها گالوانیزه نمودن ورق ها می باشد که از ان ها به عنوان ساختار اصلی سینی کابل و سایر تجهیزات مربوط به آن ها استفاده می کنند.

 

عمدتا در روش گالوانیزاسیون ابتدا استخری از روی مذاب شده با دمایی بیشتر از ۴۵۰ درجه سانتیگراد تهیه می کنند. سپس ورق های فولادی موردنظر را پس از تمیز کردن در حوضچه های مملو از مذاب روی غوطه ور می کنند. باتوجه به اینکه دمای این استخر یا حوضچه بسیار بالا می باشد، پیوندی بین اتم های آهن شکسته شده و همچنین اتم های فلز روی برقرار می شود. بدین صورت در نهایت پس از انجام فرایند گالوانیزاسیون می توان پوششی کامل از فلز روی را بر روی سطح ورق های اولیه مشاهده کرد که این پوشش موجب افزایش مقاومتشان در برابر رطوبت می شود. در نتیجه در این روش به دلیل وجود حداکثر دما در این فرایند، فلز روی تا عمق ۷۲ میکرونی سطح ورق قادر به نفوذ کردن است.

 

 

معرفی انواع تجهیزات سینی برق

 

1_ زانویی های ۴۵ و ۹۰ درجه

 

یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات سینی کابل زانویی های ۴۵ و ۹۰ درجه می باشد. به طور کلی مسیر قراردهی کابل ها و انواع سینی های برقی به گونه ای در نظر گرفته می شود که علاوه بر کوتاه بودن مسیر، از امکان برخورد اجسام تیز و برنده با همه کابل ها و سیم های برق جلوگیری شود. به همین علت این احتمال نیز وجود خواهد داشت که در مسیر سینی کشی کابل برق، پیچ و خم های فراوانی ایجاد شده باشد.

از آنجایی که به دلیل استحکام بسیار بالا و نوع طراحی سینی کابل ها، نمی توان این تجهیزات را مطابق با زاویه های دلخواه خم کرد، به ناچار باید از زانویی ها استفاده کرد. این نوع از تجهیزات سینی کابل قادر هستند مسیر سینی کابل را ۴۵ یا ۹۰ درجه تغییر دهند.

 

2_ رابط سینی کابل

 

از جمله تجهیزات سینی کابل که می توان به آن اشاره نمود رابط سینی کابل است.به صورت کلی تمام سینی کابل هایی که در شرکت های معتبر و استاندارد تولید و عرضه می شوند، دارای ابعاد, اندازه و استاندارد های معین و مشخصی می باشند. براساس استاندارد های تعیین شده هر کدام از شاخه های سینی کابل با ابعاد و اندازه و نیز طول مشخصی تهیه شده اند. بنابراین با استفاده از یک سینی کابل نمی شود یک مسیر طولانی را در مجموعه ای از تاسیسات برقی اجرا نمود.

 

به همین علت در این موارد از مدل های متنوعی از رابط های سینی کابل استفاده می کنند. نقش این نوع از اتصالات سینی کابل وصل کردن انواع سینی کابل های مختلف دارای مقطع یکسان به یکدیگر است.

 

نحوه تبدیل سینی کابل

 

برخی اوقات باتوجه به دلایل بسیار، امکان دارد که به طورناگهانی حجم کابل ها و سیم های تعبیه شده در سینی کابل ها افزایش یابد. در چنین شرایطی مطمئنا سینی کابل استفاده شده ظرفیت این تعداد انبوه از سیم و کابل های برقی را نخواهد داشت و بایستی سینی کابل با مقطع بزرگتری را استفاده کرد. در واقع وظیفه اصلی تبدیل ها این است که سینی کابل را با انواع سطح مقطع به یکدیگر متصل نمایند.

 

3_ سه راهی سینی کابل

 

یکی دیگر از انواع تجهیزات سینی کابل سه راهی ها سینی کابل می باشد. در بعضی موارد وضعیت هر کدام از تجهیزات تاسیسات برقی به نحوی ایجاد شده است که باید بتوان سه مسیر کابل کشی را با یکدیگر ادغام و ادامه پیدا کنند و هم اینکه باید هر دو مسیر مختلف به حالت عمود بر یکدیگر اجرا گردند. در چنین موقعیتی عمدتا از وسیله ای به نام سه راهی سینی کابل استفاده می کنند. این نمونه از تجهیزات سینی کابل به گونه ای طراحی و تولید شده اند که بتواند سه سینی کابل را در سطوح با مقاطع یکسان به سادگی به همدیگر متصل نمایند.

 

4_ ساپورت سینی کابل

 

از دیگر تجهیزات سینی کابل ساپورت کابل می باشد. به طور کلی باید گفت که این دسته از تجهیزات سینی کابل از انواع گوناگونی تشکیل شده اند و هرکدام وظیفه آن ها متصل کردن سینی کابل به دیوار و یا سقف ها می باشد. تا بدین صورت بتوان مسیر های مورد نظر را قابل اجرا نمود.

ساپورت

ساپورت

5_ پیچ و مهره سینی کابل

 

پیچ و مهره سینی کابل از جمله تجهیزات پرکاربرد در سینی کابل است. در کل برای اینکه بتوانند همه اتصالات لحاظ شده در قسمت بالا را به مسیر اصلی سینی کابل وصل نمود، بایستی از پیچ و مهره های قابل استفاده در سینی کابل استفاده کرد. این نمونه از تجهیزات سینی کابل طوری طراحی شده اند که علاوه بر اینکه موجب اتصال محکم بین انواع مختلف تجهیزات سینی کابل می شوند، همچنین می توانند در مقابل انواع خوردگی ها و ضربات از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

پیچ و مهره فنردار

پیچ و مهره فنردار

شرکت سپید صنعت پیشنهاد می کند قبل از تهیه و اقدام به خرید پس از دریافت اطلاعات لازم و مشاوره در این زمینه با کارشناسان این مجموعه در تماس باشند و نسبت به خرید محصولات مورد نظر خود اقدام نمایند.

برچسب ها :   

مطالب مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید