سپید صنعت نگین آسیا

031-33204644
09013771927 09308971927 09923590998
info@sepidsanat.com

برق تک فاز با سه فاز چه تفاوتی دارد ؟

در مقالات قبلی در مورد منابع اصلی تولید برق و برخی از تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز در برق کشی ساختمان ها مثل انواع سینی کابل و نردبان کابل توضیحاتی را دادیم.

در این مقاله قصد داریم در مورد برق تک فاز و برق سه فاز و تفاوت ها و کاربرد هر کدام مطالبی را بیان کنیم ، اگر مایل هستید تا در این زمینه اطلاعات جامعی کسب کنید ، ما را تا پایان همراهی کنید.

همه ما می دانیم که در دنیای برق ، جریان برق از طریق سیم های برق به خانه های ما منتقل می شود و لامپ ها را روشن و وسایل برقی ما را راه اندازی می کند.

برای محافظت و مرتب سازی سیم ها و کابل های برق از انواع نردبان کابل و یا سینی کابل استفاده می شود.

نوع جریانی که از شبکه برق تأمین می شود ، جریان متناوب یا AC  است. تقریباً 90٪ از انرژی الکتریکی که در زندگی روزانه خود استفاده می کنیم از منبع متناوب است.

برای تامین انرژی لوازم خانگی ، تجهیزات اداری یا ماشینهای صنعتی ، از منبع AC استفاده می کنیم. جریان متناوب یا  AC نوعی از جریان الکتریکی است که در آن جریان الکتریکی بطور دوره ای تغییر می کند ، هم از نظر میزان و هم جهت.

تفاوت برق تک فاز و سه فاز

در یک منبع تک فاز ، یک جریان متناوب از طریق یک سیم واحد تأمین می شود ، در حالی که در یک سیستم سه فاز 3 سیم دارای جریان متناوب هستند.

برای تامین برق مورد نیاز منازل و ساختمان های مسکونی هم از برق تک فاز و هم برق سه فاز استفاده می شود. البته ، قدرت تک فاز برای کاربران مسکونی ایده آل تر است.

به طور معمول یک ساختمان مسکونی نیاز به اتصال سه فاز ندارد ، زیرا بیشتر وسایلی که در یک خانه استفاده می شوند نیازی به چنین اتصالی ندارند. برق سه فاز فقط در ساختمان هایی مناسب است که شامل ماشین های قدرتمند و یا آسانسور هستند ، چون برای راه اندازی آنها به برق سه فاز نیاز است.

بطور کلی می توان گفت که برق تک فاز ، قادر به تأمین انرژی کافی برای اکثر مشتری های کوچکتر ، از جمله خانه و مشاغل کوچک و غیر صنعتی است و عمولاً در مشاغل بزرگ و مکان های بزرگ تجاری و صنعتی از منبع سه فاز استفاده می شود.

منبع تغذیه سه فاز در مقایسه با تک فاز کارایی بیشتری دارد.منبع تغذیه سه فاز می تواند انرژی الکتریکی را سه برابر بیشتر از منبع تغذیه تک فاز منتقل کند ، در حالی که تنها به یک سیم اضافی نیاز دارد (یعنی به جای دو سیم سه سیم).

البته برخی از منبع تغذیه سه فاز از سیم چهارم استفاده می کنند که یک سیم خنثی است. هم چنین برق سه فاز ، برق را با سرعت ثابت تحویل می دهد.

به زبان ساده ، برق تک فاز فقط یک سیم فعال (به نام فاز) دارد. برق 3 فاز از سه سیم فعال استفاده می کند. هر دو سیم دارای یک سیم خنثی و تقریباً در همه موارد نیز سیم زمین هستند.

به این ترتیب ، منبع تغذیه سه فاز جریان ثابت تر و قابل اطمینان تری را تأمین می کند.برای خرید انواع ریل و چنل اینجا کلیک کنید.

برچسب ها :   

مطالب مرتبط

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید